vragenlijst 360 graden feedback


Vragenlijst verkrijgen

op één van de volgende manieren:

  • Uw heeft zelf een vragenlijst ontwikkeld
  • Een betrokken partij (coach/adviesbureau) heeft een vragenlijst ontwikkeld
  • Wij kunnen u een standaard vragenlijst voor een manager bieden.
  • Een van onze partners raadplegen.
  • Een vragenlijst van een derde partij gebruiken (na toestemming), zie bijv. lipo web of competentieprofielen.nl. Partner Caro van Roon kan ook een profiel samenstellen uit de database van competentieprofielen.nl.

Vragenlijst invoeren

Er zijn meerdere vraagtypes mogelijk: o.a. meerkeuze vragen en open vragen. Bij de meerkeuze vragen kunt de mogelijke antwoorden zelf aanmaken.

Hieronder staat beschreven welke mogelijkheden u heeft bij het invoeren van de vragenlijst in het systeem.
Nadat de vragen zijn ingevoerd, kunt u respondenten invoeren.


Een basis vragenlijst maken (Bibliotheek)

U kunt vragen invoeren en groeperen in competenties, die op hun beurt zijn te groeperen in een bibliotheek (Library).

Instellingen per vraag

U kunt per vraag het volgende instellen:

  • Tot welke competentie deze vraag behoort
  • De vraagstelling in maximaal vier talen;
  • Het type antwoord.
    U kunt kiezen uit 'tekstantwoorden' voor het beantwoorden van open vragen (met veel of weinig invulruimte), en 'keuzeantwoorden': de respondent kan kiezen uit één (of meer) vooraf vastgestelde keuzes. Er is al een aantal keuzelijsten vooraf gedefinieerd in het systeem, maar u kunt deze keuzelijsten ook zelf aanmaken en beheren met het systeem. Op deze manier kunt u zelf een 5- 7- of 10 puntsschaal implementeren met uw eigen 'schaalbenamingen' per keuze. Bijv. een 5 puntsschaal met 'slecht - onvoldoende - redelijk - voldoende - goed' als schaalbenamingen. Zie ook paragraph antwoordlijsten. Ook kunt u aangeven om pas bij het aanmaken van het project een antwoordtype te kiezen. Dit kan handig zijn om per project de vrijheid te hebben om een 5 punts-, 7 punts- of 10 puntsschaal te kiezen, zonder daarvoor de vragen te moeten aanpassen.
    Optioneel:
  • De sorteervolgorde van de vragen binnen een competentie
  • Of de respondent verplicht is de vraag te beantwoorden, of eventueel mag overslaan
  • Of er een invulveld bij getoond moet worden, waarin de respondent eventueel zijn keuze kan toelichten, en zo ja: hoe veel regels dat invulveld moet beslaan. Deze optie wordt alleen getoond indien het antwoord zelf een 'keuzeantwoord' is (en niet van het 'tekstantwoord' type).
  • Of de vraag getoond moet worden voor een bepaalde groep respondenten (een groep die minder vragen gesteld zou kunnen krijgen).
  • Het gewicht van het numerieke antwoord bij de berekening van het gemiddelde van de competentie.

Invoer per vraag of veel vragen tegelijk

U kunt alle vragen in één keer importeren vanuit een Excel document. U kunt de vragenlijst in CoachTool verder bijwerken. Of u kunt de vragenlijst in Excel bijwerken, waarna u de vernieuwde vragen eenvoudig en snel in één keer naar CoachTool kopieert.

Competenties

De vragen kunnen worden gegroepeerd per competentie. Per competentie kan worden aangegeven:

  • Naam en de nadere uitleg van de competentie in vier talen. De nadere uitleg wordt getoond aan de respondent indien de vragen op volgorde van competentie worden getoond.
    Optioneel:
  • De sorteervolgorde van de competenties binnen de vragenlijst (voor het tonen aan de respondent bij het invullen of rapporteren)
  • De competentiegroep: competenties kunnen ook weer in groepen verdeeld worden, bijv. management, vakinhoudelijk, sociaal.
  • Of deze competentie al dan niet meegenomen moet worden in de berekeningen van gemiddeldes en getoond moet worden in de overzichten van analyses. Op deze manier kunnen er ook enkele 'algemene vragen' gesteld worden, die niet per sé iets met een competentie te maken hoeven te hebben (bijv. leeftijd, jaren ervaring, geslacht, etc.).
  • Of deze competentie altijd aan het eind getoond moet worden, en de vragen ervan dus niet 'gehusseld' hoeven te worden (zie 'volgorde van de vragen')
  • (Optie) Of alle vragen binnen deze competentie eenzelfde antwoordlijst gebruiken. Op deze manier krijgt de respondent een 'matrix' te zien van vragen een antwoordmogelijkheden. Zie onderstaande afbeeldingen:
 

Normaal:



Matrix (header ook links en rechts, vragen zonder toelichting):



Matrix (vragen met toelichting):



Normaal (2):


Volgorde van de vragen

Per vragenlijst kan aangegeven worden of de vragen competentie-voor-competentie moeten worden gesteld, of dat de competenties juist moeten afwisselen (vraag 1 van competentie 1, vraag 2 van competentie 2, enz.). Op deze laatste manier is het voor de respondent lastiger om de competentie achter de vraag te achterhalen.

Antwoordlijsten

De antwoordlijst bestaat uit de teksten (voor elke taal) van de keuzes die gemaakt kunnen worden.

Per keuze kan er een numerieke waarde aan toegekend worden, die gebruikt zal worden bij het tonen van de grafieken in de PDF-rapportage, en voor het bereken van de gemiddelden.

Per keuze kan er ook een kleur opgegeven worden. Indien er keuzeknoppen gebruikt worden voor het tonen van de keuzes aan de respondent (tijdens het invullen) zullen de knoppen deze kleur hebben. Zie plaatje onder 'Competenties'.

De kleur kan ook terugkomen in de PDF-rapportage: bij het tonen van het percentage respondenten per antwoord, bij het opvragen van de antwoorden van een individuele respondent of een bepaalde vraag.

Antwoordlijsten kunnen voor alle klanten gelden of voor een specifieke klant.

Optie: De respondent kan ook meer dan één antwoord aangeven door middel van één of meer 'vinkjes'.

Een specifieke vragenlijst maken (Profiel)

U kunt uit één of meer basis vragenlijsten (Bibliotheken) een selectie maken van vragen en competenties (Profiel) voor een specifiek project.

Opties voor examens

Zie online examineren.  

LET  DEVELOPMENT POSSIBILITIES  WORK FOR YOU

MEER WETEN?